dP Internet. Agencja Interaktywna
l_top

Model logistyczny dropshipping

Dropshipping to model logistyczny, w którym za dostawę towaru do klienta (wysyłkę) odpowiada nie sklep internetowy, a jego dostawca. Zamówiony towar trafia więc z pominięciem magazynu sklepu internetowego bezpośrednio do klienta. Niewątpliwą zaletą takiego modelu funkcjonowania jest radykalne obniżenie kosztów logistycznych (przesyłania towarów do sklepu, a następnie do klienta), procesu magazynowania (przyjmowania, wydawania, pakowania i wysyłania towaru), kosztów finansowych związanych z gospodarką magazynową. Ponieważ towar nie musi zostać wpierw wprowadzony do sklepu, klient sklepu internetowego otrzymuje towar szybciej.

W praktyce model ten może być stosowany wyłącznie przez małe i średnie sklepy internetowe. Ponadto wymusza on konieczność współpracy z dostawcą, który na taki model obsługi zamówień wyrazi zgodę.

W kwestiach rozliczeniowo-rozrachunkowych pozostaje również trudny do rozstrzygnięcia problem przyjmowania na stan magazynowy. W myśl ustawy o rachunkowości, towar sprzedany musi zostać przyjęty, a następnie zdjęty ze stanu magazynowego. W modelu logistycznym dropshipping musi to odbywać się na zasadzie wirtualnego przyjęcia na magazyn z chwilą otrzymania faktury od dostawcy, gdyż fizycznie towar nigdy nie znajduje się w posiadaniu sklepu internetowego.

Organizacyjnie ten model jest realizowany poprzez odpowiednie oprogramowanie systemu e-commerce. Do sprawnego funkcjonowania dropshippingu konieczne jest zwykle dedykowane rozwiązanie. Polega ono na utworzeniu w systemie e-commerce możliwości wysyłania towaru z wielu punktów nadawczych, w którym punktem nadawczym jest dostawca towaru, a następnie nadania z tego punktu listu przewozowego. System musi pozwalać na przesłanie dostawcy takiego listu przewozowego wraz z protokołem przekazu. Następnie proces ten musi być śledzony, z uwagi na możliwe przekłamania lub nawet oszustwa ze strony dostawcy. Konieczne jest również przesłanie klientowi końcowemu rachunku do faktury do przesłanego towaru.

W ramach dropshippingu dostawca może nie wyrazić zgody na drukowanie większej ilości dokumentów dołączanych do paczki poza listem przewozowym. Za dodatkowe dokumenty można uznać właśnie fakturę końcową dla klienta lub paragon fiskalny. Wówczas konieczne jest stworzenie odrębnego mechanizmu dystrybucji rachunków, które są dowodem na obecność sprzedaży, a także podstawą do wszelkich roszczeń z tytułu gwarancji.

Do wad dropshippingu zalicza się także pełną transparentność wobec dostawcy. Jeżeli sklep internetowy jest uzależniony od tego modelu logistycznego, dostawca uzyskuje pełną informację na temat zamawianych towarów, adresów wysyłek oraz marży jaką pobiera. Na dokumentach przewozowych znajduje się bowiem kwota ubezpieczenia lub wartości pobrania. W wybranych branżach model ten może okazać się nieoptymalny ekonomicznie, z uwagi na rozmiar zamówień. Sklepy internetowe są z założenia detalistami na rynku, stąd wielkość zamówień składanych za ich pośrednictwem jest niewielka. Rozsyłanie przez dostawcę paczek o małej wartości może mieć mały wpływ na uzyskiwane przez sklep internetowy rabaty u dostawcy, prowadząc do niższych zysków.

Dostawca działa na swój interes, co oznacza, że w przypadku problemów logistycznych (przepełnienia), to właśnie paczki wysyłane w modelu dropshipping zostaną w pierwszej kolejności opóźnione. Jest to szczególnie istotne, gdy sprzedaż dotyczy towarów sezonowych, takich jak zimowe opony do samochodów. Kryterium czasu dostawy stanowi zaraz obok ceny najistotniejszy punkt wyboru oferty danego sklepu www.

mgr inż. Paweł Grzesiak 

 
 
l_bottom
bottomlg
Produkty   lgb_mentat 
Pytania do oprogramowania Mentat
kliknij aby przejść do działu kontakt